خبرگزاری فارس ـ همدان؛ این روزها با شیوع ویروس موسوم به کرونا، پدیدهای دیگر در حوزه رسانه را هم شاهد هستیم، «کرونای رسانهای» نام زیبندهای برای این قسم از کروناست .
«چرا آمار واقعی را اعلام نمیکنند؟ چرا حقایق را از مردم پنهان میکنند؟ مدت زیادی است که کرونا شیوع پیدا کرده ولی به عمد اعلام نکردهاند، چرا شهر قم را قرنطینه نکردهاند؟ اصلا کار خودشان است و...»
این جملهها و جملات شبیه به این را میتوانید در برخورد با افراد جامعه به حجم زیاد مشاهده کنید. معمولا برخی از افراد مغرض یا سادهلوح بیشترین حجم این شایعات را ساخته یا منتشر میکنند.
بدون شک سرعت شیوع شایعه کرونای رسانهای بسیار بیشتر از ویروس کروناست؛ تفاوت نوع رسانهای کرونا در بر هم زدن آرامش روانی جامعه و امنیت روانی مردم است. کاری که اثرات آن بسیار عمیق تر از کاری است که ویروس کرونا با سیستم تنفسی انسان میکند.
ترویج شایعات معمولا با اهدفی نظیر ایجاد یاس و ناامیدی در مردم، خودنمایی و تلاش برای کسب تعداد اعضای بیشتر و بازدید بالاتر، از روی عادت و تحت تاثیر فضای مجازی و شبکههای ماهواره ای و یا حتی اعتراض به برخی از عملکردهای مسوولان شکل میگیرد.
صرفنظر از برخی از سوء مدیریتهای غیر قابل انکار، متاسفانه برخی از کاربران فضای مجازی خواسته یا ناخواسته با دشمن همراه میشوند و طوری به برخی از اخبار حاشیهای شاخ و برگ و ضریب میدهند که از اصل پیش میگیرد.
به عنوان نمونه آمار مبتلایان به کرونا در رسانههای به عنوان یک چالش جدی مطرح است. مثلا فلان مسئول در یک شهرستان آماری از ابتلا را مطرح میکند که با آمار استان مغایر است. آمار منتشره برخی از کاربرانی که به قول خودشان یک آشنا یا فامیل در بیمارستانها دارند، کاملا متفاوت با آمار رسمی است. مغایرت در آمار فقط یک نتیجه دارد: کاهش اعتماد مردم به دستگاههای اصلی متولی و جهادگران سلامت استان همدان.
یک راه حل بسیار ساده وجود دارد. در ساعات خاصی از شبانهروز دانشگاه علوم پزشکی همدان به عنوان متولی اصلی مبارزه با کرونا، آمار ابتلا را به تفکیک شهرستانها ارائه کند و توصیهها و نکات لازم را بیان کند، این شیوه باعث میشود که رسانهها آمار واحدی را منعکس کنند. در صورت نیاز به برخورد نیز تلاشگران پلیس فتا آمادگی برخورد با خاطیان معدود و انگشتشمار را دارند. رسالت اصلی در این حوزه را صدا و سیمای استان بر عهده دارد ولی نقش مکمل و تمامکننده را کاربران فضای مجازی ایفا میکنند.
به طور قطع حدود ۷۰ درصد مردم ما با کنشگری در فضای مجازی هر کدام یک رسانه هستند. استفاده از این ظرفیت بینظیر میتواند فرصتی ایجاد کند که هر نوع تهدیدی مثل کرونا ویروس را به راحتی در خود هضم کند. برای علاج کرونای رسانهای نیز پرهیز از شتابزدگی و خودنمایی، دقت و شفافیت در اطلاعرسانی، وحدت در مدیریت و فرماندهی، تعریف اتاق جنگ رسانهای و عملیات روانی برای خنثی کردن تهدیدات دشمن از ضروریات است.
این نکته ویژه و کلیدی را به یاد داشته باشیم در جنگ ترکیبی پیش رو، توفیق نهایی در پیروزی همزمان در مقابله با ویروس کرونا و کرونای رسانهای به صورت همزمان است.
حسین ربیعی کارشناس رسانه
انتهای پیام/ 3140/